Lundbygubben

Jag planerar en resa med mina barn till sommaren till mina fäders bygder, Sparrsätra och Breda socken. När jag googlade efter en avtecknad bild av Breda gamla kyrka, där en anfader till mig ligger begravd under kyrkogolvet så hamnade jag på sidan Bredgården, Historiska bilder och fann ett gammalt foto av spåmannen Lundbygubben.

Det klingade bekant i mitt bakhuvud någonstans. Farmor måste ha berättat någon historia om honom någon gång.

Lundbygubben, vars riktiga namn var Hjalmar Lundberg (Otto Axel Hjalmar Lundberg, född: 1886-01-20, avliden: 1959-02-23), var verksam i Boda i början av 1900-talet och folk från hela landet vallfärdade till denna speciella man för att få bli spådda.

Jag drog en sökning på books.google och lyckades med x-antal sökningar pilla ihop den här berättelsen:

”En kväll cyklade jag ut till Lundbygubben. Han bodde i ett torp utåt Tortunahållet tillsammans med en annan gubbe. Den andre var hushållerska. Dom hade det prydligt och trivsamt i stugan. Vi satt i kammarn när han spådde mej. Han var känd för att vara en säker gubbe. Man fick önska sej två saker, men skulle inte säga något högt. Det första jag tänkte på, tyst för mej själv, var att jag ville komma på ett bilkompani när jag ryckte in i lumpen, eftersom man kunde få körkort gratis där. Han lyfte ett kort och sa, att den önskningen är ingenting att ha. Därefter fick han upp ett kort som var svart och jag såg att han reagerade. Det kanske var olyckan jag råkade ut för i lumpen han såg – vad vet man? Min andra önskan var att jag skulle få ett bra jobb och han sa: Det ordnar sej, det ordnar sej. Spådomar är förstås bara båg, men det kan ju vara skoj att försöka. Nog händer det att ett och annat slår in.” 

Jag tog med mig min laptop med länken till sidan och tog mig en sväng till min gamla farmor i Ljusne för en kort intervju. Hon är nu 98 år gammal och lite småglömsk, men allt det gamla minns hon lika bra som alltid. Och till min lycka, även Lundbygubben, för visst hade hon träffat honom.

”Han var en sån där trollgubbe och han bodde med en annan man förstår du”, sa hon. ”En del människor är speciella och vill leva på ett annorlunda sätt än vad vi andra gör, och så levde dom. Jag hade träffat din farfar, men vi var inte tillsammans på riktigt ännu och då gick jag dit för att spå mig. Han sa att jag skulle bli gift och få två barn. Så riktigt bra på att spå var han inte. Jag blev ju gift, men fick bara ett barn.”

Farmor var inte allt för imponerad av hans siargåva förstod jag, men det är ganska typisk henne, för hon har alltid varit skeptiskt lagd i överlag och absolut inte gillat mitt brinnande  intresse för religion eller det mer ockulta.

Farmor avmålad av en Enköpingskonstnär ungefär vid samma tid hon besökte Lundbygubben.

Farmor avmålad av en Enköpingskonstnär ungefär vid samma tid hon besökte Lundbygubben.

~ av Bappho på februari 29, 2012.

4 svar to “Lundbygubben”

  1. Vad spännande att hitta en spågubbe från sin bygd och på bild och allt! Så intressant!

  2. Mycket intressant. Spontant tänker jag att hela siargrejjen mer var en rökridå för att få vara ifred och leva sitt liv med en annan man. För att det skulle vara mer accepterat då kanske det krävdes rykte om viss excentricitet.

    • Utanförskap som går hand i hand. Inte så ovanligt när man ser bakåt i tiden bland shamanska kulturer. Bara att titta på Oden ;-)

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 30 andra följare

