Sump i kaffet

Jag besökte en äldre kvinna idag som jag tillbringade mycket tid med som barn. Det var som att ta ett kliv bakåt i tiden att stiga in i hennes hem. Hon har alltid många gäster i sitt kök och det bjuds på hembakat kaffebröd och kok-kaffe. När alla druckit ur så vänds kaffekopparna och lutas mot skeden som ligger på fatet och när sumpen torkat så blir det en stund kaffesumpsläsning.

Så var det när jag var barn och så var det idag, och jag fick min kaffesump läst.

Något jag dock lade märke till idag, nu när jag är vuxen, var att den äldre damen inte bara tolkade bilderna på måfå, utan hon hade ett system hon följde. Alltså måste det vara något hon en gång i tiden fått lära sig av någon. Och nu känner jag mig jättenyfiken på, när och hur.

Hon har tjatat en tid på att hon vill få korten lästa, så nu ska jag ta med mig min packe och min frågvishet och förhoppningsvis få lära mig något. Och så ska jag köpa mig kok-kaffe.

~ av Bappho på oktober 30, 2011.

7 svar to “Sump i kaffet”

  1. Åh det här älskar ju jag, kaffesum ingår med i mina barndomsminnen och det hänger kvar än idag. Jag har också fått lära mig vissa ”nyckelsystem” men vad jag har förstått så finns det väldigt många olika. Men det är väldigt ofta otroligt träffsäkert.

    Glad Halloween =)

    • Detsamma till dig!

      Så du spår alltså fortfarande i kaffesump?

      • Ja, det är det som är mest förståligt för mig. Jag är inte helt insatt i runor eller tarot (även om jag kan spå i det ibland) men kaffe, eller kokkaffe har jag ju växt upp med.. Man brygger inte där jag kommer ifrån =)

        Jag har tidigare jämfört lite system, men jag tror det är invididuellt i slutändan. Just för att alla verkar göra så olika men att det ändå fungerar. Vissa riktlinjer verkar ju gälla, vägar osv

      • Den äldre damen som spådde mig nämnde en väg, hon såg en ljus väg i min kopp :-)

  2. Härligt =)
    Jag såg att trollvind hade publicerat en ”manual”, har du läst den?
    http://www.trollvind.com/spa-i-kaffesump-pa-gammalt-vis

    Den är utförligare än det jag har lärt mig, och jag är lite tveksam med symboltolkningen, jag menar; vissa symboler är universuella och vissa personliga. Jag undrar om det inte blir lite feltolkat då, när man hopar sådär.

    Spår du själv i kaffe?

    • Nej, jag har inte läst den.

      Jag var mycket hos den här äldre damen och hennes man som var en ”klok gubbe” när jag växte upp och jag brukade alltid vara med och spå vid kaffebordet. (De uppmuntrade mig också alltid att spå i vanliga spelkort.) Jag fortsatte i de yngre tonåren också då jag själv alltid använde kokkaffe. Men jag hade inget system utan tolkade symbolerna fritt. Sedan blev det kaffebryggare och tarotkorten som tog över mitt intresse.

      • Ah, vanliga spelkort förekommer här med =)
        Jag tolkar med till en del fritt, det är ju väldigt enkelt bildspråk, riktlinjerna jag har lärt mig (eller vad jag ska kalla dom) gäller mest för andar, vägar, vart dåtid och framtid ligger och lite salt i kaffet för en klarare syn.
        Men visst är det ett väldigt socialt och trevligt sätt att spå på.

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 30 andra följare

